Heb jij wel een website nodig?

01

December 2019

Als je op dit artikel terecht komt, ben je misschien aan het overwegen om een website te laten ontwerpen voor jouw bedrijf. Maar je zit nog met heel wat vragen. Vragen waarop je op deze pagina een antwoord zal krijgen.

Ik ga het hebben over de 10 belangrijkste voordelen die voor zo goed als élk bedrijf (groot of klein) verbonden zijn aan het hebben van een (goede) website. Hoe kan jouw website zowel je winst verhogen als je kosten doen dalen? Ten slotte beantwoord ik een aantal veelgestelde vragen. Deze zullen verder blijven uitgebreid worden. Indien je dus zelf nog vragen hebt die onbeantwoord zijn na het lezen van dit artikel, aarzel niet om contact met ons op te nemen.

“Een goed ontwikkelde, aantrekkelijke website kan er voor zorgen dat de omzet van je bedrijf drastisch toeneemt.”

Top 10 redenen waarom elk bedrijf een (goede) website nodig heeft

Als je momenteel nog niet goed weet welke voordelen een goede, professionele website met zich meebrengt, dan zal dit deel gegarandeerd heel wat duidelijkheid brengen.

Ik wil hierbij eerst even een belangrijke verduidelijking maken. Er is een zeer groot verschil tussen een onprofessionele, verouderde website (die je al dan niet zelf hebt ontwikkeld) en een professionele website die tot in de puntjes is uitgewerkt op de belangrijkste aspecten.

Indien je zou opteren voor het eerste, dan vallen de meeste voordelen die je hieronder vindt, gewoon terug weg. Jouw website is als een online visitekaartje. Het is voor de bezoeker vaak een eerste contact met en een eerste indruk van jouw bedrijf. Indien deze dus niet aan bepaalde kwaliteitsvereisten en normen voldoet, geef je een slechte eerste indruk. Je zendt een negatief signaal uit.

Bij OMNIA Web Agency voldoen ál onze websites, zonder uitzondering, aan een hele reeks kwaliteitsvereisten. Wij optimaliseren websites zodat ze jou en je bedrijf het best mogelijke resultaat opleveren. Dit kan je voor jezelf ook zien door ons portfolio te bekijken.

De lijst hieronder staat niet in een bepaalde volgorde.

1. Online visitekaartje en aanspreekpunt

Stel je voor. Iemand in jouw netwerk beveelt jou aan bij een vriend. Deze vriend gaat vervolgens op zoek naar jou online. Hij zal namelijk meer over je (bedrijf) willen te weten komen en heeft heel wat vragen die eerst moeten beantwoord worden, voordat hij klaar is om contact met je op te nemen.

Zijn er nog gebruikerservaringen (social proof)? Hoe lang besta je al? Wat is je missie en visie? Op welke manier ga je te werk? Wat zijn je openingsuren/contacturen? Op welke manier ben je bereikbaar? Waar ben je gelegen? Enzoverder!

Dit zijn vragen waarbij hij, zonder website, meestal geen antwoord op zal vinden. Wat vindt hij dan wel? Concurrerende bedrijven die wél inzetten op de online wereld.

Met andere woorden, je website is een online visitekaartje. Ook wanneer je nog fysieke kaartjes uitdeelt (wat ikzelf bijvoorbeeld nog steeds doe), is het essentieel dat jouw website hierop vermeld staat. Hoe kan je potentiële klant anders de nodige informatie bekomen en een beslissing maken?

Behalve een groter bereik, zorgt een website er dus ook voor dat potentiële klanten direct een antwoord vinden op heel wat belangrijke vragen. Wie ben je, waarom moeten ze voor jou kiezen, wat doe je anders, hoeveel kost wat je aanbiedt – of het aanvragen van een gratis prijsofferte,…

2. Online vastgoed

“Hoe kan een website vergeleken worden met vastgoed”, vraag je je nu wellicht af. Laat me dit even verder uitleggen.

Wanneer je investeert in de meeste vormen van (offline) marketing, brengt dit vaak wel resultaten op korte termijn. Echter het vereist steeds een nieuwe investering om die resultaten te blijven zien, bovendien gaat het vaak ook om grote bedragen. Voor middelgrote tot grote bedrijven gaat het om vele duizenden euro’s per maand.

Ik denk aan brochures (die slechts tijdelijk bruikbaar zijn), affiches, reclame op tv, advertenties in kranten, visitekaartjes, of zelfs sociale media marketing dat niet gelinkt is aan een uitgewerkte online strategie,… Het kost handenvol geld, biedt geen garantie op resultaten en is vaak moeilijk te analyseren.

Een website daarentegen is blijvend. Het is een plaats die je creërt op het internet, en die gelinkt kan worden met heel wat andere online activiteiten (en waar naar kan gelinkt worden) om zo een online bedrijfsidentiteit uit te bouwen. Breid je je aanbod uit? Wijzigen je prijzen? Heb je een tijdelijke promotie lopen? Het is eenvoudig en goedkoop om de nodige wijzigingen te laten aanbrengen. Meer nog, dankzij WordPress (waar wij uitsluitend mee werken), heb je de mogelijkheid om nog meer geld te besparen en bepaalde wijzigingen zélf uit te voeren.

Wanneer je lange berichten post op Facebook of andere sociale media, gaan deze na een tijdje als het ware “verloren”. Zo goed als niemand zal hier nog op belanden. De tijd en energie die je hierin investeert, levert resultaten op. Echter, wanneer je dezelfde berichten post in een blog op je website, is de kans groot dat er jaren later nog steeds mensen zijn die hierop belanden, waarde uithalen en converteren van bezoeker naar een klant van je bedrijf. Zie je het verschil? Bovendien kan het ook zijn dat de bezoeker een antwoord zocht op vraag x, maar je blogbericht over een ander blogbericht hem ook interesseert. Dit resulteert dan in méér tijd op je website, wat signaleert naar Google dat jouw website een hogere positie verdient ten opzichte van jouw concurrenten.

3. Toon wat je kan

Je kan je website gemakkelijk gebruiken als portfolio om zowel potentiële klanten als reeds bestaande klanten te tonen wat je allemaal kan en wat je al hebt verwezenlijkt. Wanneer een bedrijf voor het eerst de stap zet naar de digitale wereld door het lanceren van een website, kan het zijn dat dit het geheugen van haar bestaande klanten opnieuw opfrist.

Je kan je klanten hiervan dus eenvoudig op de hoogte brengen via onder andere het versturen van een nieuwsbrief, en/of het posten op sociale media. Afhankelijk van welke producten of diensten jouw bedrijf aanbiedt, kan het zijn dat je alleen al door de extra verkopen van bestaande klanten jouw investering terug verdiend hebt.

4. Geloofwaardigheid en professionaliteit

Ik vind het altijd zeer belangrijk om mezelf te kunnen verplaatsen in de positie van consument. Stel jezelf dus eens de vraag: “Hoe ga ik op zoek naar producten/diensten?”, “Welk bedrijf zou ikzelf kiezen – één die 100 positieve reviews heeft online, of één die totaal onvindbaar is in Google?”, “Hoe kom ik over als ik geen website heb?” of “Hoe komt het over als ik een onprofessionele website heb?”, “Welke informatie heb ikzelf nodig van een bedrijf, voor ik overga tot een aankoop?”

Draai het hoe je het wil, maar de realiteit is dat een website vandaag de dag onmisbaar is wanneer je als bedrijf een professionele indruk wilt maken en je geloofwaardigheid wilt verhogen. Online vindbaarheid straalt vertrouwen uit bij de consument – lees jouw potentiële klanten. Het toont dat je jezelf kenbaar wilt maken. Wanneer je website informatie bevat zoals: wie ben je, wat bied je exact aan, hoeveel kosten je producten/diensten, hoeveel ervaring heb je, wat zeggen bestaande klanten, welke samenwerkingen heb je,… geeft dit jou een duidelijke voorsprong ten opzichte van een bedrijf dat amper informatie heeft online. Met andere woorden, het biedt jou ook de mogelijkheid om jezelf te onderscheiden.

5. Passief resultaten behalen

Met een website hoef je niet altijd aan het werk te zijn, om nieuwe klanten “binnen te halen”. Een website is online 24/7. De informatie die er op te vinden is, is dus áltijd beschikbaar. Op elk moment van de dag, van de week, van het jaar, kan iemand op jouw website terechtkomen en een antwoord vinden op zijn of haar probleem.

Onze websites bevatten steeds een eenvoudige manier om contact op te nemen met jou. Dit kan op verschillende manieren, en zal ook afhankelijk zijn van je eigen bedrijfsbeleid.

Hoeveel “passieve resultaten” je behaalt, is zeer afhankelijk van met wie je samenwerkt voor het uitbouwen van je online identiteit en online bedrijfsstrategie. Daarnaast is het ook afhankelijk van je budget en/of je eigen inzet hierrond. Wij hebben bijvoorbeeld een ruim aanbod aan diensten die gericht zijn op het behalen van maximale resultaten – in bepaalde gevallen is hieraan zelfs een garantie gekoppeld.

Kortom, met een website ben je altijd vindbaar voor nieuwe klanten. Zelfs wanneer jij op reis bent of aan het slapen bent. Je bent altijd bereikbaar. Wij helpen je ook om dit aan de buitenwereld duidelijk te maken.

Geen angst; dit betekent niet dat je dag en nacht kan opgebeld worden. Wel dat je nieuwe aanvragen direct binnenkrijgt en hierop zo snel mogelijk kan antwoorden.

6. Tijd- en geldbesparend

Dit voordeel is ook gelinkt aan het deeltje over “online vastgoed”. Ja, er is een bepaalde investering verbonden aan het lanceren van een website. Dit hoeft je echter totaal niet af te schrikken. Niet in het minst, omdat een website net zo essentieel is als eender welk ander deel van jouw bedrijf – gaande van wat je aanbiedt op zich, tot elke andere vorm van promotie.

Ook al is er een initiële investering nodig en zijn er ook jaarlijkse kosten, in bijna 100% van de gevallen, zal een website jou binnen zeer overzienbare tijd een stijging in omzet bezorgen die groter is dan de kosten voor je website. Denk maar even aan het voorbeeld die ik in het begin gaf. Hoeveel klanten heb je al verloren zonder je het wist, doordat je geen website had of een website die onprofessioneel is (kan zijn op gebied van onder andere design, opmaak en/of snelheid)?

Doordat je vanaf nu alle informatie, promoties, wijzigingen,… kan communiceren via je website en andere online hulpmiddelen, bespaar je ook heel wat tijd. Hoeveel tijd kost het je om nieuwe brochures te ontwikkelen en te verspreiden? En niet te vergeten, hoeveel geld kost het?

Het niet hebben van een professionele website, kost je dus elke dag geld.

7. Analyse opportuniteiten

Wanneer je geld investeert in promotie, is eigenlijk niks zo belangrijk dan de mogelijkheid om jouw resultaten te meten. Hoe kan je anders weten of je marketingbudget goed besteed wordt? Hoe weet je anders waar je zaken moet wijzigen?

Met andere woorden, je moet te weten komen wat werkt, en wat niet.

Een website biedt jou op dit gebied vrijwel onbeperkte mogelijkheden. We kunnen je helpen met het analyseren van je concurrenten (wat doen zij), het aantal bezoekers dat je krijgt per maand, welke pagina’s het populairst zijn, via welke weg zij op jouw website terechtkomen,…

Dit soort analyse biedt heel wat nieuwe kansen om in te zetten op datgene wat jou de beste resultaten kan opleveren. Je kan gericht meer energie/tijd/geld investeren in wat bewezen is om te werken. Zaken die momenteel niet werken, kan je bijschaven of beslissen om geen investeringen meer in te doen.

8. Nieuwe klanten bereiken dankzij SEO

Een website is zo veel meer dan enkel wat aan de buitenkant zichtbaar is. Bij OMNIA Web Agency zetten we vooral in op 5 verschillende aspecten voor al onze websites: snelheid, SEO, analyse, consultancy en beveiliging.

De tijd die nodig is van onze kant uit om deze optimalisaties uit te voeren, zijn niet per se zichtbaar voor klanten bij hun bezoek aan jouw website. Wat het wel doet, is hun bezoek aangenaam maken, hen aanmoedigen om de gewenste actie te nemen (bv. contact opnemen, een offerte aanvragen, een bestelling plaatsen,…) en ervoor zorgen dat ze op jouw website terechtkomen in de first place.

Dit laatste is eigenlijk hoe alles samenkomt. SEO ofwel Search Engine Optimisation, is veruit de belangrijkste factor die je website kan versterken en kan omvormen in een ware geldmachine. Het is, naar mijn mening, veel krachtiger dan eender welke andere vorm van promotie, doordat het goedkoper is en betere resultaten oplevert.

Een deel van je SEO strategie, kan zijn om in te zetten op sociale media. In dit geval kan het plaatsen van Facebookberichten een belangrijke rol spelen. Echter, zonder een website, ontbreekt de kern van je strategie. Je strategie zou namelijk moeten gebouwd zijn rond je website, en niet omgekeerd. Alleen zo kan je de beste resultaten halen. Het behouden én vergroten van je klantenbestand en dus ook je omzet.

9. Wees concurrenten te slim af

Zelfs vandaag nog zijn er, in Vlaanderen alleen al, tienduizenden bedrijven die geen website hebben of een slechte website. Met andere woorden, er zijn enorm veel bedrijven die nog niet inzetten op de digitale voordelen en de extra inkomsten die hieruit kunnen voorvloeien. Ook jouw concurrenten.

Het is een kwestie van tijd voordat zij deze inzichten krijgen en gaan inzetten op een website, SEO en een uitgebreide online bedrijfsstrategie. Je hebt dus vandaag de ultieme keuze.

Ben jij je concurrentie te snel af door te investeren in een professionele website? Of wacht je af, tot je concurrenten het eerst doen en het zo alsmaar moeilijker (en duurder) zal worden voor jou om later te volgen?

10. Verhoogde omzet en winst

Om deze lijst af te sluiten, wellicht de belangrijkste reden om in een professionele website te investeren. Namelijk de verhoogde omzet en winst dat dit met zich meebrengt.

De (harde) realiteit is, dat de meeste verkopen vandaag online gebeuren. Bedrijven die niet mee evolueren, gaan failliet of zien hun omzet jaar per jaar dalen. In tegenstelling tot wat je misschien denkt, heb je niet per se een e-commerce shop nodig om met je website heel wat extra winsten te realiseren.

Het uitwerken van een online strategie houdt in dat je de klant stap voor stap gaat begeleiden in zijn aankoopproces. Je begrijpt de klant hierin en geeft een antwoordt op de juiste, relevante vragen.

Elke website moet een duidelijk doel hebben. Wanneer dit niet zo is, zullen bezoekers veel minder geneigd zijn om de gewenste actie te nemen. Dit noemt het behalen van een “conversie”. Je kan het zien als het omvormen van bezoekers naar nieuwe klanten voor jouw bedrijf.

Dus, wanneer je er 1. voor zorgt dat je heel wat bezoekers naar je website krijgt (voornamelijk via SEO werkzaamheden en allerhande optimalisaties van de website) en 2. zorgt dat de website waarop ze terechtkomen aantrekkelijk is, goed opgebouwd is, de juiste informatie bevat en een duidelijke “call-to-action” bevat (wat wil je dat ze doen?), dan zal je website gegarandeerd een serieuze boost aan de omzet van je bedrijf geven.

Meest gestelde vragen

Dit deel van het artikel is een soort FAQ, waarbij ik een antwoord ga geven op enkele specifieke, veelgestelde vragen in verband met het al dan niet hebben van een bedrijfswebsite. Daarnaast is het ook een opsomming van redenen/excuses die bedrijfseigenaren vaak hebben om toch niet een stap te zetten richting de online wereld en het hebben van een professionele website.

“Ik heb een kleine zaak en vind ook offline heel wat klanten.”

Google maakt geen onderscheid in kleine of grote bedrijven. Dit betekent dat jij even goed de kans hebt om je te onderscheiden van de concurrentie door middel van een professionele website (en al dan niet het inzetten op SEO). Ook al heb je reeds een groot netwerk, wanneer je niet of weinig online zichtbaar bent, verlies je gegarandeerd klanten.

“Een website kost veel geld. Ik heb een kleine zaak, verkoop geen online producten en zal er dus geen winst uit kunnen halen.”

Een website hoeft absoluut niet veel geld te kosten. Transparantie is hierbij zeer belangrijk. Daarom vind je bij ons een aanbod WEB Packages met een vaste pricing. Bovendien hoef je niet in één keer te betalen, we bieden jou de mogelijkheid om je betalingen te verpreiden over maximaal 6 maanden! Zoals je hierboven kan lezen, kan je ook extra omzet uit je website halen wanneer je geen online producten verkoopt. Wat je ook doet, méér klanten = méér winst. Een goede website is de perfecte manier om deze doelstelling te behalen.

“Ik maak al gebruik van sociale media. Heb ik dan ook nog een website nodig?”

Eerst en vooral: proficiat! Er zijn niet veel bedrijven die weten hoe belangrijk sociale media is bij het uitbouwen van hun merknaam. Echter, net omdat je dit doet, is het misschien nog belangrijker om te investeren in een website. Dit biedt jouw fans namelijk een plaats aan waar zij alle nodige informatie over je bedrijf kunnen opzoeken, op elk moment, en gemakkelijk contact kunnen opnemen. Het is jouw persoonlijk stukje online vastgoed en helpt je te onderscheiden van de concurrentie.

Hoe kan OMNIA Web Agency jou helpen?

Er zijn nog meer voordelen verbonden aan het hebben van een professionele website. Zie dit dus gerust als een soort samenvatting, een overzicht die je kan helpen om de juiste beslissing voor je bedrijf te maken.

Indien je overtuigd bent, en graag een website zou willen, nodig ik je uit om een kijkje te nemen naar ons aanbod WEB Packages alsook ons portfolio. Wens je vervolgens om je project verder te bespreken? Aarzel dan niet om contact op te nemen.