Hoe belangrijk is een snelle website?

15

December 2019

Beeld je even in: na een zoekopdracht in Google, klik je op een link die er veelbelovend uit ziet. De titel is aantrekkelijk, en je denkt op deze site een antwoord te vinden op je vraag. Echter, je ziet gewoon een wit scherm, en een website die blijft laden… Wat doe je?

Het is heel waarschijnlijk dat je gewoon terug keert en op zoek gaat naar een concurrent die wél een snelle(re) website heeft. Niet alleen jij als gebruiker, maar ook Google vindt snelheid zeer belangrijk. Het is één van de vele factoren die een belangrijke invloed heeft op je positie in Google.

Een snelle website kan dus beloond worden met onder andere een hogere positie in Google. Hetzelfde geldt ook omgekeerd. Wanneer je een trage website hebt, krijg je een “badge of shame”. De gebruiker krijgt een melding te zien waarop staat dat de website in kwestie er meestal lang over doet om te laden. Het spreekt voor zich dat dit niet goed is voor je business. Maar wat voor impact heeft dit nu precies? Met andere woorden, hoe belangrijk is een snelle website?

Naast een antwoord op deze vragen, vind je op deze pagina ook enkele belangrijke factoren die de snelheid van je website beïnvloeden.

“Als het aankomt op website snelheid, is er één regel zeer duidelijk. Een snellere website betekent meer omzet.”

Hoe belangrijk is een snelle website?

Om aan te tonen dat dit wel degelijk uitermate belangrijk is, heb ik een hele reeks statistieken opgezocht. Ik ben zeker dat sommigen je versteld zullen doen staan. Het is dan ook de bedoeling om je hierover nieuwe inzichten te geven. Als jouw website sneller is dan de concurrentie, dan is dit voor jou een groot voordeel en zal het jou gegarandeerd extra klanten opleveren.

Hoe snel verwacht de gemiddelde gebruiker dat een website laadt?

Afhankelijk van welk onderzoek je raadpleegt, komt dit resultaat uit op 2 à 3 seconden. Dat wil zeggen dat als je website niet binnen deze tijd geladen is, de gebruiker gewoon weg klikt en naar een concurrent gaat die wel geïnvesteerd heeft in een snelle website.

Dit resultaat is niet onverwacht, lijkt me. De gemiddelde mens is ongeduldig. We hebben allemaal heel wat aan ons hoofd, heel wat indrukken. Wanneer we iets zoeken online, willen we zo snel mogelijk een antwoord. Een website die er bijvoorbeeld 10 seconden over doet om te laden, is onwerkbaar.

Volgens dit onderzoek, verwacht 47% van de consumenten dat een website laadt binnen 2 seconden. Bovendien zou 40% de website verlaten wanneer de website er langer dan 3 seconden over doet. Deze cijfers hebben trouwens niet enkel een grote invloed op het verlaten van de website, maar ook op de conversie (behalen van resultaten).

Dit mes snijdt trouwens aan 2 kanten. Niet alleen zullen gebruikers de website sneller verlaten en minder snel bij jou aankopen, Google zal je website ook lagere rankings geven. Wat opnieuw minder bezoekers (en minder verkopen) als gevolg heeft. 

Hoe snel is snel genoeg?

Om hierop een onderbouwd antwoord te kunnen geven, zullen we eerst enkele statistieken bekijken. Onderstaande statistieken heb ik verzameld van deze bron:

  • Walmart verbeterde hun conversie met 2% voor elke seconde winst.
  • Amazon stelde een verlies in omzet vast van 1% per 100ms langere laadtijd. 1 seconde vertraging, zou hen maar liefst 1.6 miljard USD verlies in verkopen kosten.
  • Een vertraging van 400ms resulteert voor Google in 0.44% minder verkeer. Dit staat gelijk aan 440 miljoen verlaten sessies per maand en een gigantisch verlies in omzet dat gegenereerd wordt via advertenties.
  • Een extra 0.5 seconde in de generatie van elke zoekopdrachtpagina, zou voor Google een verlies in verkeer van 20% betekenen.

Nog enkele statistieken die aantonen dat een tragere website zowel slecht is voor de omzet van een bedrijf, als voor de reputatie:

  • Yahoo verhoogde hun bezoekersaantal met 9% voor elke 400ms verbetering.
  • 35% van klanten geven aan dat de kans minder groot is dat ze een product aankopen als een website traag is.
  • 66% van klanten zeggen dat website prestaties een invloed hebben op hoe ze een bedrijf bekijken.
  • 33% van klanten uiten meer negativiteit ten opzichte van een firma met een slecht presterende website.

Dit waren nog enkele conclusies uit het uitvoerige onderzoek van Google zelf:

  • 53% van mensen die langer dan 3 seconden moeten wachten op een mobiel toestel, verlaten de website.
  • Conversie op mobiele toestellen blijft lager liggen dan op PC.
  • Er is een 123% grotere kans dat de bezoeker de website sneller verlaat en niet meer dan één pagina bekijkt, indien deze er 10 seconden over doet om te laden, tegenover 1 seconde.

Een website kan nooit “snel genoeg” zijn. Als er een manier is om je website 0.1 seconde sneller te maken, dan doen we dit ook. Meer snelheid, staat gelijk aan meer inkomsten. Bovendien is een snelle website ook belangrijk voor de algemene gebruikerservaring. Wanneer jouw website slecht presteert, kan dit leiden tot een slechtere reputatie voor je bedrijf. Uit deze onderzoeken blijkt bovendien dat het niet alleen belangrijk is om je website seconden sneller te maken, maar zelfs milliseconden kunnen een enorm verschil maken.

Denk nu niet dat dit enkel geldt voor zeer grote bedrijven. De cijfers zijn uiteraard groter, maar de percentages zullen zeer gelijkend zijn. Als je momenteel via je website (op eender welke manier; via een webshop of gewoon door conversie van bezoekers naar klanten) een omzet genereert van € 2 000 per maand, kan het optimaliseren van je website gemakkelijk een stijging van 10% in omzet betekenen. Doordat de investering in een snelle website goed meevalt, verdien je dit dus zeker terug binnen overzienbare termijn. De cijfers spreken hier voor zich.

Heb je al een website, en wil je weten hoe snel deze is? De beste (gratis) tool hiervoor is GT Metrix. Vul je website adres in, en binnen enkele ogenblikken heb je de resultaten. Indien je deze graag wilt verbeteren – niet enkel op gebied van snelheid, maar ook op conversie, vindbaarheid in Google, beveiliging, analyse, design en meer, aarzel dan niet om vrijblijvend contact met ons op te nemen.

Waarom je website sneller maken een goede investering is

Om dit deel van het artikel af te ronden, wil ik nog een kort overzicht geven van de 5 belangrijkste redenen om je website sneller te maken – onderbouwd door wat je hierboven reeds hebt gelezen.

  • Maak een goede eerste indruk op je bezoekers. Eén van de redenen om een professionele website te hebben, is dat je zo een goede eerste indruk kan maken op potentiële en bestaande klanten. Website snelheid maakt hier zeker ook deel van uit. Een trage website, geeft een slechte indruk.
  • Mensen zijn ongeduldig. Dus als je website te traag is, zullen ze deze gewoon terug verlaten en naar een concurrent gaan die wel een snelle website heeft. Voor elke seconde dat je website trager is, verlies je klanten en zo ook omzet.
  • Geef je bezoekers een positieve gebruikerservaring. Behalve het design, de functionaliteit en opbouw van je website, maakt ook de snelheid ervan een zeer belangrijk deel uit van de gebruikerservaring. Een snelle website, betekent automatisch een betere ervaring voor de bezoeker. Dit betekent opnieuw meer vertrouwen en meer verkopen.
  • Een snelle website staat gelijk aan een hogere conversie. Zelfs zeer grote bedrijven, zoals Amazon en Google, hebben ondervonden dat wanneer hun pagina’s slechts enkele honderden milliseconden trager werden, hun omzet ook drastisch naar omlaag ging. Eén van de vaststellingen hierboven was dat 40% van de bezoekers de website verlaten indien deze na 3 seconden niet is geladen. Je kan dit ook positief bekijken. Wanneer je website nog ruimte voor verbetering heeft op gebied van snelheid (en design), dan ligt hier een mooie opportuniteit om je omzet aanzienlijk te doen toenemen.
  • Invloed op je positie (rank) in Google. Zoals ik reeds vermeldde aan het begin van dit artikel, heeft de snelheid van je website ook een invloed op je rank in Google. Een snellere website wordt beloond met een hogere positie. De boodschap is dus: wees je concurrenten letterlijk te snel af.

Tips voor een snellere website

Nu je weet waarom het zo belangrijk is om je website zo snel mogelijk te maken, wil ik je nog enkele tips meegeven om je website sneller te maken.

1. Keep it simple

Heel wat webdesigners leven zich maar al te graag uit met het toevoegen van allerlei onnodige versieringen en elementen aan een website. Indien dit geen of weinig impact heeft op de snelheid van een website, is dit absoluut een goede zaak. Het hebben van een mooie, aantrekkelijke, unieke website is namelijk zeer belangrijk.

Het is echter niet belangrijker dan de snelheid van een website. De statistieken eerder omschreven in dit artikel, tonen dit aan. Wanneer je website niet binnen de 2-3 seconden laadt, verlaat de bezoeker jouw website.

Houd het dus simpel. Wij houden van een “clean” design, ontdaan van onnodige elementen. Bekijk even ons portfolio.

2. Goede webhosting

Dit is één van de allerbelangrijkste elementen voor het hebben van een snelle website. Misschien vraag je je af wat webhosting is? Voordat een website kan zichtbaar worden voor de wereld via het internet, heb je 2 zaken nodig (behalve de website op zich). Namelijk een domeinnaam (bij ons is dit “www.omniawebagency.be“) en een server waar je website op kan “gehost” worden. Je webhosting zorgt ervoor dat je website effectief online komt.

Er is een groot verschil in hoe snel je je website kan maken, afhankelijk van het soort hosting. Hoe goed je website ook geoptimaliseerd is, wanneer je host niet goed is, zal je nooit het best mogelijke resultaat kunnen bereiken. Bovendien kan je dan kampen met problemen zoals “downtime” (wanneer je website plots offline gaat) en plotse vertragingen.

Bij OMNIA Web Agency maken we enkele gebruik van zeer snelle, veilige en betrouwbare hosting voor al onze klanten.

3. Optimalisatie van afbeeldingen

Een belangrijke factor voor de snelheid van je website is het beperken van het “gewicht” van je pagina. Alle elementen (afbeeldingen, codering) hebben een bepaald gewicht, uitgedrukt in KB en MB (kilobyte en megabyte). Zoals bleek uit onderzoek, is 79% van de websites meer dan 1 MB zwaar, 53% meer dan 2 MB en 23% meer dan 4 MB.

Het optimaliseren van je afbeeldingen via compressie kan een zeer grote verbetering teweeg brengen. In sommige gevallen kan je meer dan 1 MB besparen, enkel via deze weg.

4. Optimalisatie van je fonts

Een tip die veel mensen over het hoofd zien, is om de gebruikte fonts tot een minimum te beperken. Elke font die je gebruikt, moet geladen worden. Dit verhoogt dus zonder twijfel je laadtijd. Wij raden aan om 2 fonts te kiezen, en deze doorheen je website te gebruiken. Meestal is dit dan één font voor de titels en één voor de doorlopende teksten.

Verder is het ook belangrijk om niet gebruik te maken van veel verschillende diktes. Vaak heb je namelijk de mogelijkheid om te kiezen tussen onder andere “light”, “normal”, “semi-bold”, “bold”,… Wij maken meestal gebruik van normal en bold.

5. Waargenomen snelheid

Behalve de daadwerkelijke laadtijd van je website, zijn er ook technieken die je kan toepassen om de waargenomen snelheid voor de gebruiker te verhogen. Wat bedoel ik hiermee?

Het kan zijn dat je website laadt in 3 seconden, maar je TTFB (time to first byte – wanneer reageert de server en kan je iets op het scherm zien verschijnen) slechts 100ms is. Als je dan gebruik maakt van een preloader (dit zie je op deze website ook verschijnen voor het laden van de pagina), zal de gebruiker deze meestal zien verschijnen in 500-800ms. Deze visuele indicatie dat de website aan het laden is, helpt gegarandeerd om de gebruikerservaring direct te verbeteren en de kans te verhogen dat hij wacht tot de pagina effectief zichtbaar is.

Daarnaast zijn er nog heel wat technieken die wij toepassen om de waargenomen (en effectieve) snelheid van onze websites te verbeteren. Je kan er hier meer over lezen.

Hoe kan OMNIA Web Agency jou helpen?

Bij OMNIA Web Agency hechten we veel belang aan het aanleveren van de snelst mogelijke websites. Naast het toepassen van alle gekende en reeds bestaande strategieën, voeren wij ook nog verdere verbeteringen uit als deel van onze Service Packages.

Behalve op snelheid, optimaliseren wij uiteraard ook op conversie, design, gebruiksgemak,… Neem gerust een kijkje naar ons volledige aanbod diensten. Aarzel niet om contact op te nemen met al jouw vragen en om jouw project te bespreken. Een eerste kennismakingsgesprek is trouwens steeds gratis. Indien je zo snel mogelijk wenst geholpen te worden met al jouw uitdagingen en je bedrijf meer resistent wilt maken tegen alle soorten tegenslagen, is onze gratis Strategie Sessie ook een absolute aanrader.