Introductie tot SEO

12

Januari 2020

SEO, ofwel Search Engine Optimisation. Een term waar je misschien tot voor kort nog nooit van gehoord hebt. Indien je de online transitie van je bedrijf serieus neemt, is dit zonder twijfel één van de beste online marketing investeringen die je kan doen.

De bedoeling van dit artikel is niet om je alle aspecten van SEO tot in detail te laten begrijpen. Dit is een introductie. Dat betekent dat je na het lezen van dit artikel een antwoord zal hebben op een hele reeks vragen. Wat is SEO? Waarom heb je SEO nodig en wat zijn de gevolgen als je hierin investeert? Hoe kan je op SEO inzetten? Waar moet je rekening mee houden? Hoeveel kost het om hierop in te zetten?

“Inzetten op SEO kan, ook voor kleinere bedrijven, duizenden euro’s extra omzet per maand opleveren.”

Wat is SEO?

SEO is een afkorting die staat voor Search Engine Optimisation. In het Nederlands vertaald, wordt dit “zoekmachineoptimalisatie”. Het omvat alle werkzaamheden die je kan doen op je website zelf (on-page SEO) en buiten de website (off-page SEO) om hogerop in de zoekresultaten van Google te geraken. Wanneer je hoog rankt voor zoektermen (keywords), is jouw website veel zichtbaarder. Dit staat vervolgens gelijk aan een hoger aantal bezoekers voor je website. Deze bezoekers zijn op zoek naar jouw diensten en/of producten. Daarom mag je erop rekenen dat een deel hiervan klant bij je zal worden.

Doordat je gevonden wordt op zoektermen die direct gerelateerd zijn aan wat je aanbiedt en het probleem die de potentiële klant ondervindt, is de kans op conversie (het effectief omvormen van de bezoeker naar een betalende klant) veel groter. Het is een zeer goede manier om in contact te komen met mensen die op zoek zijn naar jouw product of dienst en daardoor ook een zeer effectieve vorm van online marketing. Indien je een online groei wilt bereiken (of groei in het algemeen), kan een SEO strategie niet ontbreken aan je online marketing strategie. Wanneer je deze combineert met andere online marketing strategieën, mag je nog betere resultaten verwachten.

Het doel van SEO is duidelijk: je online zichtbaarheid doen toenemen bij jouw doelgroep. Het heeft geen zin om in SEO te investeren, als dit niet leidt tot meetbare resultaten.

Voor OMNIGO Web Agency is het creëren van een volledige bedrijfsstrategie via een groeiplan, in combinatie met de implementatie hievan een essentieel deel van ons bestaan dat we exclusief aanbieden via onze innovatieve Partner Formule.

Maar hoe gaat SEO nu precies in zijn werk?

Telkens wanneer iemand een zoekterm invoert in Google, krijg je een pagina met zoekresultaten te zien. Deze worden niet willekeurig weergegeven. Voordat een bedrijf/website bovenaan in de resultaten (of zelfs de eerste pagina) kan terecht komen, moeten er heel wat werkzaamheden verricht worden.

Het gaat onder andere om linkbuilding, citationbuilding en het schrijven van (geoptimaliseerde) blogberichten. Dit alles moet het gevolg zijn van een uitvoerige marketing campagne.

Hiernaast zie je een printscreen van de zoekopdracht “pianopro ervaringen”. De website die ik in 2017 op deze term geoptimaliseerd heb, verschijnt nu nog steeds met maar liefst 4 verschillende resultaten op de eerste pagina van Google. Doordat ik doorheen heel 2016, tot begin 2017 heel wat (lange) blogartikelen heb geschreven die telkens volledig geoptimaliseerd waren op gebied van SEO, beloont Google me zelfs in 2023 nog steeds met een positie op de eerste pagina. Hierdoor krijg ik bezoekers op mijn website die kunnen converteren naar klanten. Wanneer zij beslissen om met PianoPro te starten, verdien ik een commissie.

Je kan er voor kiezen om dezelfde (zelfs nog betere) resultaten te halen voor jouw zaak; voor jouw passie.

Het is trouwens eenvoudig om te berekenen hoeveel je kan investeren in SEO om winstgevend te zijn. Daarover zo meteen meer.

Waarom elk bedrijf SEO nodig heeft.

De keuze om in te zetten op SEO volgt op de beslissing om te investeren in een professionele website. Dat is namelijk waar de digitalisatie van jouw zaak altijd begint (als je het goed aanpakt). Maar, het is niet de enige keuze die je te maken hebt.

Dan dien je namelijk nog een antwoord te geven op deze vraag:

  • Wil ik een professioneel, online visitekaartje of
  • wil ik (online) groei verwezenlijken met mijn website?

Het is een feit dat ook zonder SEO (of andere vormen van online marketing) het hebben van een professionele website reeds heel wat voordelen met zich meebrengt. Echter, wanneer een website zonder SEO je misschien enkele verkopen extra per jaar zal opleveren (meestal via offline doorverwijzingen), kan inzetten op SEO je heel wat nieuwe klanten per maand opleveren.

Meer vrijheid met jouw onderneming; dat is het einddoel wanneer je inzet op SEO. Dit doel wordt verwezenlijkt dankzij de extra winst en omzet die je creëert.

Maar er zijn nog redenen. Hieronder vind je de 7 belangrijkste redenen waarom elk bedrijf SEO nodig heeft.

Bij SEO staat de klant centraal

In tegenstelling tot bijvoorbeeld het plaatsen van advertenties, cold callen van potentiële klanten en versturen van e-mails, hoef je bij SEO niet zélf de klant te contacteren. De klant komt zelf naar jou toe. Het is daarom klantgefocust in plaats van marketeer gefocust.

Voordat klanten op je website komen, hebben ze ofwel al van jou en/of je bedrijf gehoord, of ze zijn op zoek naar een oplossing waarop jij hen een antwoord biedt (dankzij bijvoorbeeld een informatief blogbericht).

Hogere conversie

Dankzij bovengenoemde feiten, is de conversie veel hoger bij SEO in vergelijking met de andere genoemde marketinginspanningen. Laat me dit even verduidelijken met cijfers.

De conversie via SEO ligt rond de 15% (inbound leads), terwijl dit bij bijvoorbeeld cold calling en versturen van e-mails naar prospecten die je nog niet kennen slechts rond de 2% ligt (outbound leads). Ofwel, wanneer je 1 000 bezoekers krijgt op je website via SEO, zullen zo’n 150 mensen hiervan klanten worden. Wanneer je 1 000 mensen bereikt via een betalende advertentie, zouden slechts zo’n 20 mensen klant worden. Daar komt nog eens bij dat SEO goedkoper is dan heel wat andere marketinginspanningen.

Kans op succes is enorm hoog

Dit onderzoek van Hubspot gaf enkele zeer belangrijke inzichten in verband met de te behalen resultaten van inbound marketing (dit omvat het uitwerken van een professionele (online) marketing strategie).

Maar liefst 92% van de meer dan 5 000 ondervraagde bedrijven gaf aan een stijging te zien van het aantal bezoekers naar hun website. Bij 29% hiervan, lag deze stijging op meer dan 100%. Bij meer dan 50% was dit een stijging van minimaal 25%.

De beste manier om meer bezoekers te krijgen

Vergis je niet, ook al staat SEO in het onderzoek van Hubspot omschreven als de 2de beste manier om meer bezoekers naar je website te krijgen, het is eigenlijk de beste manier. Laat me dit even uitleggen.

In hun onderzoek, werd een onderscheid gemaakt tussen SEO en bloggen. Echter, “content marketing”; het optimaliseren van je website inhoud, is al jarenlang één van de belangrijkste aspecten van SEO. Het zou dus niet als apart gegeven mogen bekeken worden. Het vernieuwen van website inhoud en geven van waardevolle informatie staat al centraal sinds de Google algorithm updates van 2011 en 2012 (Panda en Penguin).

Afgeleid uit dit uitvoerig onderzoek, wanneer je via ons een volledige SEO en SMM (social media marketing) strategie laat uitwerken en implementeren, omvat deze ene marketinginvestering zo’n 60% van de beste methodes om meer bezoekers naar je website te krijgen. Maar er is nog meer.

Bij OMNIGO Web Agency hebben we de innovatieve Partner Formule uitgewerkt. Hier vind je een overzicht van de groeisystemen die we kunnen implementeren in kader van je (ook door ons) op maat ontworpen groeiplan.

Met andere woorden, als je naast SEO en SMM ook e-mail marketing en reputatie marketing toevoegt, zit je al aan méér dan 90% van de meest effectieve lead generators! Dan ben je niet meer te stoppen op jouw weg naar vrijheid via jouw onderneming.

De beste manier om meer klanten te krijgen

Zoals ik eerder reeds schreef, zorgt SEO en het ruimere begrip inbound marketing voor een hogere conversie van je bezoekers. Bijna 93% van de bedrijven die van deze strategieën gebruik maken, genereren meer klanten (lead generation). Met andere woorden, behalve een grote stijging in het aantal bezoekers, zal je een nog grotere stijging zien van hoeveel leads je effectief omvormt naar betalende klanten voor je bedrijf. Bijna 40% van de bedrijven zagen een stijging van meer dan 100%. Bij meer dan 55% van de ondervraagde bedrijven lag de stijging op minstens 50%.

Deze cijfers zijn voor het ruimere begrip van inbound marketing van toepassing. Dus hoe zit het voor SEO, bloggen en allerlei website optimalisaties?

Wel, uit het onderzoek bleken technieken zoals calls to action en het optimaliseren van landingspagina’s voor zo’n 23% van de bedrijven de beste methode. Echter, voor 22% was bloggen nog steeds de beste methode, en SEO is hier dus zeer nauw aan verbonden. Belangrijk om hier te onthouden, is dat het toepassen van on-page en off-page SEO technieken, in combinatie met bloggen meestal een stuk goedkoper is dan het laten ontwerpen van landingspagina’s (die alsnog moeten gevonden worden worden via ofwel advertenties, en/of SEO).

Daarom kunnen we hieruit concluderen dat een volledig uitgewerkte online marketing strategie zeer goede resultaten oplevert en de grootste stijging in zowel omzet als winst voor jouw bedrijf.

Resultaten (ROI) zijn snel te zien – Meer bezoekers

Verder, bleek uit dit onderzoek dat 85% van de bedrijven een stijging zag van hun aantal bezoekers binnen 7 maanden. Dit komt perfect overeen met onze eigen ondervindingen.

Onder bepaalde voorwaarden, bieden wij de garantie dat je op de eerste pagina van Google zal terecht komen met je website na maximaal 6 maanden. Dit betekent echter niet dat je niet veel vroeger al resultaten kan zien.

Uit het onderzoek bleek ook dat bijna 17% al resultaten zag binnen één maand, en maar liefst 48% na 2-4 maanden. Slechts een zeer klein percentage van de ondervraagde bedrijven zag dus pas resultaten na een langere periode.

Resultaten (ROI) zijn snel te zien – Meer klanten

De tijd om een stijging te zien in het effectief converteren van leads (prospecten, potentiële klanten), was zeer gelijkend met het behalen van een stijging in het aantal bezoekers.

Bijna 84% zag een stijging van hun aantal leads binnen 7 maanden. Minder dan 2% van de bedrijven zag geen stijging binnen de 12 maanden.

Hoe kan jij op SEO inzetten en wat kost het – of beter gezegd, wat levert het op?

Als je op dit punt in het artikel bent gekomen, weet je perfect wat SEO is, heb je reeds een idee welke strategieën het omvat en wat de vele voordelen zijn om hierop in te zetten.

Nu is het dus tijd om te kijken hoe je effectief actie kan nemen en zélf de vruchten kan plukken van een SEO strategie.

Wil je dit zelf doen? Bereid je dan voor om honderden uren te investeren in het begrijpen van alle processen en strategieën en te zoeken naar wat werkt en wat niet… Zonder enige garantie op resultaten.

Er is echter een veel goedkopere manier. Namelijk het uitbesteden van je SEO werkzaamheden aan een professional. Indien je de beste resultaten wilt, kan je bij OMNIGO Web Agency terecht.

Voor ik verder inga op de precieze stappen en kosten, wil ik je eerst nog wat meer uitleg geven over het SEO proces.

In kader van een case study met één van mijn eerste projecten, heb ik een volledige Online Marketing Campagne uitgewerkt. Ik heb alle pagina’s volledig geoptimaliseerd op SEO, met de juiste, relevante zoekwoorden. Alle foto’s hebben de correcte alt tags en de pagina heeft interessante omschrijvingen voor de zoekresultaten (meta data). En wat waren de resultaten, denk je?

Na enkele weken begonnen de pagina’s hoger in Google te staan. Echter, na een jaar begon de website in kwestie alsmaar verder weg te zakken in de zoekresultaten. Dit is omdat SEO niet een eenmalige procedure is, maar een proces waar doorlopende inspanningen voor nodig zijn. Alleen zo kan je blijvende resultaten bekomen, ook op lange termijn.

Het is wel degelijk mogelijk om kortstondig resultaten te zien wanneer je éénmalig de SEO “best practises” toepast. Het is echter een kwestie van tijd (meestal niet meer dan enkele maanden) voordat je terug zal wegzakken onder concurrenten die wel maandelijkse SEO inspanningen leveren.

De basis wordt steeds gelegd in de onderzoeksfase van de creatie van jouw groeiplan. Vervolgens starten we met maandelijkse inspanningen. Wij nemen hierbij 50% van het risico op ons.

Mede daarom is het interessantste om te weten wat dit jou kan opleveren…

Om dit zo exact mogelijk te weten, is het essentieel om een gratis kennismakingsgesprek te hebben. We hebben ook een formule ontwikkeld om dit te berekenen.

Ik hoop dat je na het lezen van dit artikel heel wat hebt bijgeleerd. Voor nu, is het belangrijkste dat je weet welke resultaten mogelijk zijn met SEO en dat je geen goede, blijvende resultaten kan halen indien je geen maandelijkse inspanningen doet.

  • 50% 50%

Je bent er bijna!

Dé gids naar een leven vol mogelijkheden.

4 sleutels naar 360° vrijheid
  • 50% 50%

Je bent er bijna!

Jouw toegang tot 7 gratis Zielsbrieven

Zielsbrieven