Introductie tot SEO

12

Januari 2020

SEO, ofwel Search Engine Optimisation. Een term waar je misschien tot voor kort nog nooit van gehoord hebt. Indien je jouw bedrijf serieus neemt en een online groei wilt verwezenlijken, is dit zonder twijfel de beste marketing investering die je kan doen.

De bedoeling van dit artikel is niet om jou alle aspecten van SEO tot in detail te laten begrijpen. Het is een introductie. Dat betekent dat je na het lezen van dit artikel een antwoord zal hebben op een hele reeks vragen. Wat is SEO? Waarom heb je SEO nodig en wat zijn de gevolgen als je hierin investeert? Hoe kan je op SEO inzetten? Waar moet je rekening mee houden? Hoeveel kost het om maximaal op online groei in te zetten?

“Inzetten op SEO kan, ook voor kleine bedrijven, duizenden euro’s extra omzet per maand opleveren.”

Wat is SEO?

SEO is een afkorting die staat voor Search Engine Optimisation. In het Nederlands vertaald, wordt dit “zoekmachineoptimalisatie”. Het omvat alle werkzaamheden die je kan doen op je website zelf (on-page SEO) en buiten de website (off-page SEO) om hogerop in de zoekresultaten van Google te geraken. Wanneer je hoog rankt voor zoektermen (keywords), is jouw website veel zichtbaarder. Dit staat vervolgens gelijk aan een hoger aantal bezoekers voor je website en zo ook meer klanten.

Doordat je gevonden wordt op zoektermen die direct gerelateerd zijn aan wat je aanbiedt en het probleem die de potentiële klant ondervindt, is de kans op conversie (het effectief omvormen van de bezoeker naar een betalende klant) veel groter. Het is een zeer goede, zo niet de beste, manier om in contact te komen met mensen die op zoek zijn naar jouw product of dienst en daardoor ook een zeer effectieve vorm van online marketing. Indien je een online groei wilt bereiken (of een groei in het algemeen), kan een SEO strategie niet ontbreken aan jouw totale marketingplan. 

Het doel van SEO is duidelijk: jouw omzet én winst doen toenemen. Het heeft geen zin om in SEO te investeren, als dit niet leidt tot een groei van je onderneming.

Voor OMNIA Web Agency is het uitwerken van een volledige online bedrijfsstrategie een essentieel deel van ons bestaan. Meer nog, zowel onze missie en visie is errond gebouwd.

Maar hoe gaat dit nu precies in zijn werk?

Telkens wanneer iemand een zoekterm invoert in Google, krijg je een pagina met zoekresultaten te zien. Deze worden niet willekeurig weergegeven. Voordat een bedrijf/website bovenaan in de resultaten (of zelfs de eerste pagina) kan terecht komen, moeten er heel wat werkzaamheden verricht worden.

Het gaat onder andere om linkbuilding, citationbuilding en het schrijven van (geoptimaliseerde) blogberichten. Dit alles moet het gevolg zijn van een uitvoerige SEO Campagne.

Hiernaast (of hieronder) zie je een printscreen van de zoekopdracht “pianopro ervaringen”. De website die ik in 2017 op deze term geoptimaliseerd heb, verschijnt nu nog steeds met maar liefst 4 verschillende resultaten op de eerste pagina van Google. Doordat ik doorheen heel 2016, tot begin 2017 heel wat (lange) blogartikelen heb geschreven die telkens volledig geoptimaliseerd waren op gebied van SEO, beloont Google me zelfs in 2020 nog steeds met een positie op de eerste pagina. Hierdoor krijg ik bezoekers op mijn website die kunnen converteren naar klanten. Wanneer zij beslissen om met PianoPro te starten, verdien ik een mooie commissie.

Je kan er voor kiezen om dezelfde (zelfs nog betere) resultaten te halen voor jouw bedrijf.

Het is trouwens eenvoudig om te berekenen hoeveel je kan investeren in SEO om winstgevend te zijn. Daarover zo meteen meer.

Waarom elk bedrijf SEO nodig heeft.

Het inzetten op SEO staat in directe verbinding met de beslissing om te investeren in een professionele website. Dat is namelijk waar je online strategie altijd moet beginnen. Maar, het is niet de enige keuze die je te maken hebt.

Eens je gekozen hebt om te investeren in een professionele website, moet je een antwoord geven op volgende vraag:

  • Wil ik een professioneel, online visitekaartje of
  • wil ik op automatische piloot nieuwe klanten genereert?

Het is een feit dat ook zonder SEO het hebben van een professionele website reeds heel wat voordelen met zich meebrengt. Echter, wanneer een website zonder SEO jou honderden euro’s per jaar kan opleveren, kan inzetten op SEO jou gemakkelijk duizenden euro’s per maand opleveren.

Extra winst en omzet is wellicht het einddoel, of eindresultaat wanneer je inzet op SEO. Maar het is zeker niet het enige voordeel of de enige reden om hierin te investeren. Hieronder vind je de 7 belangrijkste redenen waarom elk bedrijf SEO nodig heeft.

Bij SEO staat de klant centraal

In tegenstelling tot bijvoorbeeld het plaatsen van advertenties, cold callen van potentiële klanten en versturen van e-mails, hoef je bij SEO niet zélf de klant te contacteren. De klant komt zelf naar jou toe. Het is daarom klantgefocust in plaats van marketeer gefocust.

Voordat klanten op je website komen, hebben ze ofwel al van jou en/of je bedrijf gehoord, of ze zijn op zoek naar een oplossing waarop jij hen een antwoord biedt (dankzij bijvoorbeeld een informatief blogbericht).

Hogere conversie

Dankzij bovengenoemde feiten, is de conversie veel hoger bij SEO in vergelijking met de andere genoemde marketinginspanningen. Laat me dit even verduidelijken met cijfers.

De conversie via SEO ligt rond de 15% (inbound leads), terwijl dit bij bijvoorbeeld cold calling en versturen van e-mails naar prospecten die je nog niet kennen slechts rond de 2% ligt (outbound leads). Ofwel, wanneer je 1 000 bezoekers krijgt op je website via SEO, zullen zo’n 150 mensen hiervan klanten worden. Wanneer je 1 000 mensen bereikt via een betalende advertentie, zouden slechts zo’n 20 mensen klant worden. Daar komt nog eens bij dat SEO vaak veel goedkoper is dan andere marketinginspanningen.

Kans op succes is enorm hoog

Dit onderzoek van Hubspot gaf enkele zeer belangrijke inzichten in verband met de te behalen resultaten van inbound marketing (dit omvat het uitwerken van een professionele SEO strategie).

Maar liefst 92% van de meer dan 5 000 ondervraagde bedrijven gaf aan een stijging te zien van het aantal bezoekers naar hun website. Bij 29% hiervan, lag deze stijging op meer dan 100%. Bij meer dan 50% was dit een stijging van minimaal 25%.

De beste manier om meer bezoekers te krijgen

Vergis je niet, ook al staat SEO in het onderzoek van Hubspot omschreven als de 2de beste manier om meer bezoekers naar je website te krijgen, het is eigenlijk de beste manier. Laat me dit even uitleggen.

In hun onderzoek, werd een onderscheid gemaakt tussen SEO en bloggen. Echter, “content marketing”; het optimaliseren van je website inhoud, is al jarenlang één van de belangrijkste aspecten van SEO. Het zou dus niet als apart gegeven mogen bekeken worden. Het vernieuwen van website inhoud en geven van waardevolle informatie staat al centraal sinds de Google algorithm updates van 2011 en 2012 (Panda en Penguin).

Bij ons maakt het schrijven van blogberichten deel uit van zowel ons laagste als ons hoogste SEO Package. Meer nog, ook de derde methode – sociale media – maakt bij ons deel uit van je SEO strategie.

Met andere woorden, afgeleid uit dit uitvoerig onderzoek, wanneer je via ons een volledige SEO strategie laat uitwerken, omvat deze ene marketinginvestering zo’n 60% van de beste methodes om meer bezoekers naar je website te krijgen. Onze verdere optimalisatie van je website teksten voor conversie alsook het uitwerken van bijvoorbeeld landingspagina’s en e-mailmarketingcampagnes, kan dit cijfer doen stijgen naar meer dan 90%. Ten slotte bieden wij ook de mogelijkheid om je strategie verder te ondersteunen met Google en Facebookadvertenties.

De beste manier om meer klanten te krijgen

Zoals ik eerder reeds schreef, zorgt SEO en het ruimere begrip inbound marketing voor een hogere conversie van je bezoekers. Bijna 93% van de bedrijven die van deze strategieën gebruik maken, genereren meer klanten (lead generation). Met andere woorden, behalve een grote stijging in het aantal bezoekers, zal je een nog grotere stijging zien van hoeveel leads je effectief omvormt naar betalende klanten voor je bedrijf. Bijna 40% van de bedrijven zagen een stijging van meer dan 100%. Bij meer dan 55% van de ondervraagde bedrijven lag de stijging op minstens 50%.

Deze cijfers zijn voor het ruimere begrip van inbound marketing van toepassing. Dus hoe zit het voor SEO, bloggen en allerlei website optimalisaties?

Wel, uit het onderzoek bleken technieken zoals calls to action en het optimaliseren van landingspagina’s voor zo’n 23% van de bedrijven de beste methode. Echter, voor 22% was bloggen nog steeds de beste methode, en SEO is hier dus zeer nauw aan verbonden. Belangrijk om hier te onthouden, is dat het toepassen van on-page en off-page SEO technieken, in combinatie met bloggen meestal een stuk goedkoper is dan het laten ontwerpen van landingspagina’s (die alsnog moeten gevonden worden worden via ofwel advertenties, en/of SEO).

Daarom kunnen we hieruit concluderen dat een volledig uitgewerkte SEO strategie nog steeds de beste resultaten oplevert en de grootste stijging in zowel omzet als winst zal opleveren voor jouw bedrijf.

Resultaten (ROI) zijn snel te zien – Meer bezoekers

Verder, bleek uit dit onderzoek dat 85% van de bedrijven een stijging zag van hun aantal bezoekers binnen 7 maanden. Dit komt perfect overeen met onze eigen ondervindingen.

Bij ons hoogste SEO Package, bieden wij namelijk de garantie dat je op de eerste pagina van Google zal terecht komen met je website na maximaal 6 maanden. Dit betekent echter niet dat je niet veel vroeger al resultaten zal zien.

Uit het onderzoek bleek ook dat bijna 17% al resultaten zag binnen één maand, en maar liefst 48na 2-4 maanden. Slechts een zeer klein percentage van de ondervraagde bedrijven zag dus pas resultaten na een langere periode.

Resultaten (ROI) zijn snel te zien – Meer klanten

De tijd om een stijging te zien in het effectief converteren van leads (prospecten, potentiële klanten), was zeer gelijkend met het behalen van een stijging in het aantal bezoekers.

Bijna 84% zag een stijging zag van hun aantal leads binnen 7 maanden. Minder dan 2% van de bedrijven zag geen stijging binnen de 12 maanden.

Hoe kan jij op SEO inzetten en wat kost het – of beter gezegd, wat levert het op?

Als je op dit punt in het artikel bent gekomen, weet je perfect wat SEO is, heb je reeds een idee welke strategieën het omvat en wat de vele voordelen zijn om hierop in te zetten.

Nu is het dus tijd om te kijken hoe je effectief actie kan nemen en zélf de vruchten kan plukken van een SEO strategie.

Wil je dit zelf doen? Bereid je dan voor om honderden uren te investeren in het begrijpen van alle processen en strategieën en te zoeken naar wat werkt en wat niet… Zonder enige garantie op resultaten.

Er is echter een veel goedkopere manier. Namelijk het uitbesteden van je SEO werkzaamheden aan een professional. Indien je de beste resultaten wilt, kan je zonder twijfel bij OMNIA Web Agency terecht.

Voor ik verder inga op de precieze stappen en kosten, wil ik je eerst nog wat meer uitleg geven over het SEO proces.

In kader van een case study met één van mijn eerste projecten, heb ik een volledige SEO Campagne uitgewerkt. Ik heb alle pagina’s volledig geoptimaliseerd op SEO, met de juiste, relevante zoekwoorden. Alle foto’s hebben de correcte alt tags, de pagina heeft interessante omschrijvingen voor de zoekresultaten (meta data), met andere woorden, (bijna) alle stappen van onze huidige SEO Campagne waren hierin vervat. En wat waren de resultaten, denk je?

Na enkele weken begonnen de pagina’s hoger in Google te staan. Echter, na meer dan een jaar begon de website in kwestie alsmaar verder weg te zakken in de zoekresultaten. Dit is omdat SEO niet een eenmalige procedure is, maar een proces waar doorlopende inspanningen voor nodig zijn. Alleen zo kan je blijvende resultaten bekomen, ook op lange termijn.

Het is wel degelijk mogelijk om kortstondig resultaten te zien wanneer je éénmalig de SEO “best practises” toepast. Het is echter een kwestie van tijd (meestal niet meer dan enkele maanden) voordat je terug zal wegzakken onder concurrenten die wel maandelijkse SEO inspanningen leveren.

De basis wordt steeds gelegd met een SEO Campagne. We zijn ervan overtuigd dat deze van OMNIA Web Agency het meest omvattende op de markt is. Vervolgens gaat deze campagne over in de maandelijkse inspanningen die verbonden zijn aan onze SEO Packages. Je hebt hierbij de keuze tussen een BRONZE SEO Package, CUSTOM SEO Package of GOLD SEO Package. Hierdoor kan je reeds resultaten zien voor een eenmalig bedrag van € 795.00, om vervolgens blijvende resultaten te zien houd je best rekening met een minimumbedrag van € 100.00 per maand.

Wil je de best mogelijke resultaten behalen en de omzet van je bedrijf drastisch doen toenemen?

In dat geval kan ik ten sterkste aanraden om voor ons GOLD SEO Package te kiezen. Indien je nog geen volledig geoptimaliseerde website hebt, kan je dit eventueel verkiezen binnen het GOLD WEB Package. De website zelf moet namelijk ook volledig geoptimaliseerd zijn op alle belangrijke aspecten, voordat we de beste resultaten kunnen garanderen.

Wellicht is het interessantste om te weten wat dit jou kan opleveren…

Om dit zo exact mogelijk te weten, is het essentieel om een gratis kennismakingsgesprek te hebben. We hebben namelijk een formule ontwikkeld om dit te berekenen.

Ik hoop dat je na het lezen van dit artikel heel wat hebt bijgeleerd. In de toekomst zullen er nog linken worden toegevoegd naar andere artikels omtrent SEO. Voor nu, is het belangrijkste dat je weet welke resultaten mogelijk zijn met SEO en dat je geen goede, blijvende resultaten kan halen indien je geen maandelijkse inspanningen doet.