Webdesign & online marketing termen

17
Januari 2021
Als (online) marketeer is het belangrijk om zo veel mogelijk termen te gebruiken die voor iedereen verstaanbaar zijn. Met name voor onze klanten alsook bezoekers van onze website.
OMNIA Web Agency is gebouwd rond waarden zoals transparantie, eerlijkheid en het verstrekken van de nodige info. Dat betekent dat we niet kunnen vermijden om hier en regelmatig webtechnische termen te gebruiken die voor niet-marketeers niet altijd vanzelfsprekend zijn of gemakkelijk te begrijpen…

We hebben dit blogbericht geschreven om je kennis te laten maken met de belangrijkste webdesign en online marketing termen. “Let’s get started!”

“Ook al nemen we alle zorgen bij onze klanten weg, we vinden het belangrijk dat zij zo goed mogelijk weten waar we voor hen aan werken”

Overzicht termenlijst

Hieronder vind je een complete lijst met termen die we gebruiken doorheen onze persoonlijke gesprekken en doorheen de website.

Deze zal regelmatig aangevuld worden, zodat we op termijn een complete lijst hebben van alle mogelijke termen waarmee je in de online marketing en webdesign wereld mee in aanraking kan komen.

Aarzel niet om ons te laten weten indien er nog termen ontbreken of indien er nog onduidelijkheden zijn!

Klik op onderstaande linken om rechtstreeks naar een bepaalde categorie in het blogbericht te navigeren voor de termen die jou het meeste interesseren of waar je vragen rond hebt.

Webdesign

De kern van elke online marketing strategie is een professionele website met een aantrekkelijk webdesign dat geoptimaliseerd is voor conversie van de bezoeker (omvormen naar leads/klanten) en technisch in orde is.

Daarom vertrekken we bij OMNIA Web Agency voor al onze diensten steeds vanuit een subliem webdesign, waarna we online marketing aan de mix toevoegen voor de beste resultaten.

Maar welke vaktechnische termen komen hierbij kijken?

Webhosting

Website hosting wordt aangeleverd door een bedrijf dat hier de nodige hardware voor heeft. Deze hardware in combinatie met de nodige software zorgt ervoor dat je website online te bezichtigen is. Zonder webhosting werkt je website enkel “lokaal” (op één toestel waarop het geïnstalleerd wordt).

Wij maken uitsluitend gebruik van de beste webhosting, deze moet maandelijks verlengd worden. Het is een zeer betrouwbare service waardoor we garant staan voor snelle websites. Deze webhosting maakt deel uit van onze Service Packages.

Domeinnaam

De domeinnaam van de website is het websiteadres waarop jouw website zich bevindt. Meestal zal het de naam van je bedrijf bevatten. Bij ons is dit bijvoorbeeld www.omniawebagency.be.

Domeinnamen moeten jaarlijks verlengd worden. Je hoeft je hierover geen zorgen te maken, want dit maakt ook deel uit van onze Service Packages.

Responsive webdesign

Dit betekent dat een website er goed uitziet op elk scherm. Groot, middelmatig, klein. Desktop, laptop, tablet, smartphone. Het design past zich automatisch aan (responsive).

Wij zorgen ervoor dat al onze websites tot in de kleinste details er zeer goed uit zien op elk scherm.

WordPress

Dit is het populairste platform om websites op te bouwen. En om zeer goede redenen. Je kan er alles over lezen in het aparte blogartikel waaarin je ontdekt waarom wij al onze websites op dit systeem bouwen.

SEO Marketing

Ook SEO is voor ons één van de steunpilaren van een succesvolle online marketing strategie.

We hebben in 2020 een introductie tot SEO marketing geschreven, waarin je heel wat te weten komt over zaken zoals waarom dit belangrijk is, welke resultaten het kan opleveren enzoverder.

Maar welke webtechnische termen komen hierbij kijken?

Linkbuilding / Backlinks

Elke link op een externe website dat naar jouw website verwijst, wordt gezien als een “backlink“. Dit zijn signalen voor Google die helpen om de authoriteit van jouw website te verhogen. Elke backlink is als het ware een stem voor jouw website of voor jouw bedrijf. Hoe hoger de authoriteit van de website die naar jou linkt, hoe beter in de ogen van Google.

Het uitbouwen van een goed linkprofiel, en alle andere activiteiten die hiermee te maken hebben, worden naar verwezen als linkbuilding. Het is al jaren één van de belangrijkste manieren om een hogere ranking te behalen – en dit zal wellicht niet snel veranderen. Dit maakt dan ook een belangrijk deel uit van onze SEO Diensten.

Citations

De meest gekende plaatsen voor citations zijn op websites zoals de Gouden Gids. Maar er zijn duizenden andere websites waarop je citations kan verkrijgen. Dit is een vermelding van je naam, adres en telefoonnummer. Een mooie bonus is wanneer je er ook een link naar je website kan aan toevoegen. Dit is dan namelijk een zeer eenvoudige extra backlink, dat vaak ook zeer waardevol is.

Reeds in onze Online Marketing Campagne werken we aan de kwaliteit en het uitbouwen van je citations.

Keywords / Zoekwoorden

We voeren allemaal dagdagelijks zoekopdrachten uit in Google. Toch? Elk van deze zoekopdrachten bevatten woorden of zinnetjes waar wij als online marketeers voor optimaliseren, zodat we hoger in de zoekresultaten komen. Dit is de kern van zoekmachineoptimalisatie (SEO).

In tegenstelling tot het gebruik van Google Adwords, wat advertenties zijn, moet er hier NOOIT per click betaald worden. Stel dat je jouw SEO-werkzaamheden aan ons uitbesteed, dan betaal je een vast bedrag, wat je op termijn (kan enkele weken zijn, maar ook maanden) hoge rankings zal opleveren in Google.

Dit zorgt voor bezoekers die we dan omvormen naar meer klanten en groei voor je bedrijf.

Rank (tracking)

De plaats van je website wordt naar verwezen als de “rank” die je hebt. Hoe hoger, hoe beter. De top 3 posities krijgen namelijk veruit de meeste bezoekers. Wij vinden de meest winstgevende zoekwoorden voor onze klanten, waarna we hun rankings traceren via verschillende software. We gieten de resultaten dan maandelijks in duidelijke rapporten, zodat we de voortuigang perfect kunnen bijhouden.

Social Media Marketing (SMM)

De kern van elke online marketing strategie is een professionele website met een aantrekkelijk webdesign dat geoptimaliseerd is voor conversie van de bezoeker (omvormen naar leads/klanten) en technisch in orde is.

Daarom vertrekken we bij OMNIA Web Agency voor al onze diensten steeds vanuit een subliem webdesign, waarna we online marketing aan de mix toevoegen voor de beste resultaten.

Maar welke vaktermen komen hierbij kijken?

CPC, CPA en CPC

Deze termen zijn enkel relevant wanneer je kiest voor betalende promotie.

  • CPC: Cost Per Click. Van alle mensen die je advertentie zien, zal slechts een klein percentage hierop klikken. Dit geeft je een bepaalde CPC. Met andere woorden; hoeveel kost elke klik je?
  • CPA: Cost Per Acquisition. Deze term is nog belangrijker. Het geeft aan hoeveel het kost om één klant binnen te halen. Deze moet laag genoeg zijn, zodat het je een goede ROI oplevert (zie verder).
  • CPC: Cost Per Conversion. Behalve dat de afkorting dezelfde is als de eerste term, is ook de betekenis vrij gelijkend. Het hoeft echter niet altijd om clicks te gaan. Hier gaat het om de kost voor het bereiken van de gewenste conversie. Dit kan een inschrijving zijn op je nieuwsbrief, het downloaden van je e-book, het starten van een gesprek,…

A/B Split testing

In marketing is testen één van de belangrijkste dingen die je kan doen om resultaten te behalen. Door verschillende advertenties op hetzelfde moment te laten lopen, kan je zien welke de beste resultaten geeft bij je doelgroep.

Hetzelfde kan je overigens ook toepassen voor e-mail marketing. Hierbij kan je naar een deel van de doelgroep een andere titel gebruiken, om zo te testen welke de beste open rate had (zie verder).

Lead generation / lead magnet

Letterlijk vertaald: het genereren van leads. Maar wat zijn leads?

Een lead is een persoon die op een of andere manier interesse toont in de producten en/of diensten die jouw bedrijf aanbiedt. Dit kan o.a. zijn door het aanvragen van een offerte, door te klikken op je advertentie of door je pagina te liken.

Wanneer een lead verder in het sales proces gaat, leert deze jouw bedrijf en diensten beter kennen, wordt er meer vertrouwen uitgebouwd en dit kan uiteindelijk leiden tot een nieuwe klant.

Een lead magnet is iets wat je in ruil geeft voor contactgegevens, zoals een e-mailadres of toestemming om hem/haar te contacteren via Facebook Messenger. Vaak is dit een e-book, maar voor lokale bedrijven zoals aannemers is een gratis offerte een beter keuze.

CTR

Click Through Rate geeft het ratio aan tussen het aantal personen dat je advertentie (of website link in Google) ziet, maar verder niks doet, en deze die er wél op klikken. Zo heeft de eerste positie in Google een CTR van meer dan 34% en de eerste 3 posities krijgen meer dan 60% van de clicks.

Tot slot

Ik hoop dat je na het lezen van dit artikel meer duidelijkheid hebt over deze belangrijke webdesign en online marketing vaktermen.

Wil jij ook je bedrijf online zichtbaar, sterker en winstgevender maken? Aarzel dan niet langer om een gratis, volledig vrijblijvende Strategie Sessie in te plannen.