Heeft jouw bedrijf een blog nodig?

06

Januari 2021

De stap naar een professionele website is essentieel voor elk bedrijf. Maar wat als je meer wilt dan enkel een online visitekaartje? Dan kan een blog je helpen bij het realiseren van je marketing doelstellingen.

Lokale ondernemers denken vaak dat het voor hen niet mogelijk is om een blog op te starten, of dat het de investering (op gebied van geld, tijd, energie) niet waard is. Dat is jammer. Een blog biedt namelijk heel wat voordelen en kansen.

Lees verder als je wilt weten waarom JIJ een blog nodig hebt, waarover je kan schrijven, wat je moet vermijden en nog meer.

“Content is king. Daarom mag een blog niet ontbreken aan je online marketing strategie.”

Top 10 redenen waarom jouw (lokaal) bedrijf een blog nodig heeft

Een blog maakt steeds deel uit van een grotere online marketing strategie om zichtbaar te worden voor je doelgroep: content marketing. Zo kan je meer potentiële klanten bereiken en kan je je bedrijf op een relatief eenvoudige manier laten groeien. Ook wanneer je niet aan het werk bent en zelfs wanneer je aan het slapen bent of op reis bent.

Content marketing is een strategie waarbij het bedrijf content gaat publiceren op verschillende platformen dat hun doelgroep aanspreekt en met de bedoeling om meer merkbekendheid, meer vertrouwen en uiteindelijk meer verkopen te genereren. Het is één van de belangrijkste factoren om hoog in zoekmachines te ranken (SEO marketing).

Maar goed, het hebben van een bedrijfsblog is zodanig belangrijk dat er minstens 10 voordelen zijn die het de investering meer dan waard maken (over wat die “investering” inhoudt lees je verderop meer).

1. Je klanten (en je concurrenten) bevinden zich online

Algemene statistieken:

  • 93% van online ervaringen beginnen met een zoekmachine.
  • 81% van mensen doen eerst online onderzoek voordat ze een grote aankoop doen.
  • 72% van online marketeers omschrijft content marketing als hun meest effectieve SEO strategie.
  • 14.6% van leads uit zoekmachines (potentiële klanten) worden effectief klant – aanzienlijk hoger dan bij koude prospectie.

Statistieken voor lokale bedrijven:

  • 78% van de locatie gebaseerde zoekopdrachten op smartphones resulteren in een offline verkoop.
  • 18% van deze zoekopdrachten resulteren in een verkoop binnen 1 dag.

Het zijn allemaal statistieken die aantonen hoe belangrijk het is dat jouw bedrijf (jouw website) gevonden wordt op relevante zoekwoorden. En de béste manier om dit te doen is via content marketing, waarbij het hebben van een blog essentieel is.

Het is heel eenvoudig. Er zijn altijd zoekresultaten, dat betekent dat niet alleen je klanten, maar ook je concurrenten online aanwezig zijn. De vraag is dus: wil jij je boven je concurrenten uitkomen?

2. Opportuniteit voor multi-channel marketing

Het is niet zo eenvoudig om interessante content te blijven posten op sociale media. Veel bedrijven hebben dan ook moeilijkheden om wekelijks met interessante content op de proppen te komen.

Een blog kan je hier enorm bij helpen. Je hebt namelijk waardevolle content die je eenvoudig met een aantrekkelijke foto kan posten doorheen jouw sociale media en die je zelfs via e-mail kan bezorgen aan bestaande en potentiële klanten, bijvoorbeeld als maandelijks mailing.

Tip: Ga van het principe uit dat enkel jij als ondernemer interesse hebt in hoe het met je zaak gesteld is en welke nieuwtjes je kan brengen. Daarom mag dit slechts een klein percentage van je posts zijn. Een blog kan helpen om waardevolle content te delen dat je doelgroep écht interesseert en voor meer interactie zorgt. Tegelijk is het natuurlijk de bedoeling om voor conversie (resultaten) te zorgen. Dit verwerk je dus tussen je content door op verschillende manieren.

3. Google houdt van regelmatige updates

Zoals eerder besproken, is het zeer belangrijk om gevonden te worden wanneer mensen bepaalde (relevante) zoektermen invoeren in zoekmachines, met name Google.

Er zijn meer dan 200 verschillende factoren waar Google rekening mee houdt om de positie te bepalen van elke website in de zoekresultaten. En wees gerust, content marketing staat in de top van belangrijkste factoren.

Google ziet namelijk graag veel activiteit op een website. Dit toont dat het bedrijf betrokken is en dat ze “moeite” doen om gezien te worden. En dit wordt beloond met hogere rankings en zo dus meer bezoekers en meer klanten.

4. Toon je expertise

Net zoals we bij OMNIA Web Agency blogberichten schrijven over webdesign en online marketing om onze kennis hierover te delen met onze doelgroep, kan ook jij net hetzelfde doen voor jouw bedrijf.

Wat je niche ook is, je kan sowieso waardevolle content schrijven hierover om jezelf als expert te positioneren. Dit kan door bijvoorbeeld veelgestelde vragen te beantwoorden. In onze Online Marketing Campagne helpen we jou graag om via uitgebreid onderzoek de meest winstgevende zoekwoorden vast te stellen en te achterhalen waar je klanten mee bezig zijn.

5. Verhoog vertrouwen

Gelinkt aan het vorige voordeel, zorgen professionele blogberichten er ook voor dat je meer vertrouwen creëert bij je doelgroep. Je geeft hem namelijk waardevolle informatie, antwoorden op vragen, kennis, enz. volledig gratis en zonder dat ze verplicht worden om iets te doen.

Waarom zou je je beperken tot potentiële klanten? Wanneer je deze informatie ook bezorgt aan bestaande klanten, kan je hun loyaliteit naar jouw bedrijf/merk verhogen en zorg je ervoor dat ze steeds aan jou denken als ze nog eens iets nodig hebben óf wanneer ze iemand anders kennen die nood heeft aan jouw producten en/of diensten.

6. Digitaal vastgoed

Wanneer je een waardevolle post plaatst op social media, kan je hier zeker en vast resultaten uithalen. Het is dan ook één van de voornaamste online marketing strategieën waar we bij onze klanten op inzetten.

Een groot nadeel echter, is dat deze post snel verloren gaat. Na enkele weken, laat staan maanden, zal (bijna) niemand deze post nog zien… Je tijd, energie en geld rendeert op dat moment niet meer. Maar je raadt het al – er is een oplossing.

Wanneer je deze content éérst post op je blog, en pas daarna “deelt” op je social media accounts, zullen je resultaten drastisch toenemen. Zowel op korte, als op lange termijn. Hoe meer content op je website komt, hoe meer authoriteit je zal krijgen in de ogen van Google en van je bezoekers. Elk artikel heeft invloed op je vorige artikels. En elk artikel brengt je een stap dichter bij het domineren van de zoekresultaten.

Na jaren, zal je een stukje digitaal vastgoed hebben uitgebouwd, dat je maandelijkse bezoekers oplevert en bijgevolg ook heel wat nieuwe klanten.

7. Klantenretentie

Door het regelmatig posten van waardevolle content op je bedrijfsblog, creëer je een manier om de interactie met bestaande klanten niet te verliezen en betrokkenheid te verhogen.

8. Facebook Retargeting

Facebook biedt de mogelijkheid om specifiek mensen te adverteren aan mensen die jouw website onlangs hebben bezocht.

Als je de juiste advertenties aan deze doelgroep toont, is de kans op uitmuntende resultaten hoog en zal je procentueel gezien meer verkopen halen voor een lager bedrag.

Dit is dus opnieuw een manier waarop je deze ene investering (het publiceren van waardevolle content op je blog) op andere plaatsen online kan benutten om nog meer resultaten en groei te verwezenlijken.

9. Zet de bezoeker aan tot actie

Zoals je in deze 10 voordelen kan zien, heeft een bedrijfsblog heel wat functies.

Een belangrijke daarvan is om de bezoeker kennis te laten maken met jouw producten en/of diensten op een heel natuurlijke manier.

Doorheen het artikel kan je verwijzen naar wat jouw bedrijf doet en hoe je een oplossing kan bieden voor waar de lezer naar op zoek is. Dit doe je mede via goed doordachte CTA’s (Call To Action; woorden of zinnetjes die aanzetten tot het nemen van de gewenste actie).

10. Je ROI (Return On Investment) is (bijna) gegarandeerd

Doordat je deze ene investering kan inzetten op zo veel verschillende manieren, wordt het zeer gemakkelijk om een goede Return On Investment te behalen. Met andere woorden, je bent er bijna zeker van dat wanneer je bijvoorbeeld 1 euro investeert, je minimaal 2 euro terug krijgt. Het gaat echter veel verder dan enkel directe financiële resultaten.

Een blogstrategie kan ook als doel hebben om een bepaald aantal nieuwe volgers te verkrijgen op social media, om ervoor te zorgen dat nieuwskanalen gaan verwijzen naar jouw content, om meer merk bekendheid te creëren,…

Kortom, je blog maakt deel uit van een groter, krachtig geheel waarmee je je online zichtbaarheid aanzienlijk kan verhogen en zal gevonden worden door de juiste personen.

Als je weet dat je bij OMNIA Web Agency al met minder dan 100 euro per maand hiermee kan starten, wordt het duidelijk dat dit een kans is die je niet zomaar mag negeren. We adviseren je hierover graag verder tijdens een gratis Strategie Sessie.

Meest gestelde vragen

Dit deel van het artikel is een soort FAQ, waarbij ik een antwoord ga geven op enkele specifieke, veelgestelde vragen in verband met het starten van een blog voor je (lokale) onderneming. Daarnaast is het ook een opsomming van redenen/excuses die bedrijfseigenaren vaak hebben om toch niet een stap te zetten richting de online wereld en het hebben van een blog.

“Ik heb een kleine zaak en vind ook offline heel wat klanten.”

Kleine bedrijven maken even veel kans om gevonden te worden als grote bedrijven. Bovendien zijn er sowieso reeds lokale concurrenten die al inzetten op de opportuniteiten van de digitale wereld. Als je wilt groeien, meer zekerheid wilt en/of sterker wilt staan dan je concurrenten, dan is het hebben van een blog voor je professionele website een must voor jouw bedrijf.

“Ik heb er geen tijd, zin of geld voor.”

Dat is zeer verstaanbaar. We hebben klanten die zelf een bepaalde inspraak willen hebben in de content die ze publiceren en die zelf ook graag schrijven. Maar ze hebben hulp nodig bij het correct benutten van deze content. Anderen willen hier helemaal niet mee bezig zijn, en besteden alles rond hun online marketing aan ons uit.

Het gaat erom wat voor jou primeert. Heb je een hoger budget, maar weinig tijd? Dan kan je alles aan ons uitbesteden, met een minimale tijdsinvestering van jouw kant.

Of heb je een lager budget, maar wil je wel zelf wat meer tijd investeren? Ook dan kunnen we een plan op maat samestellen.

Hoe kan OMNIA Web Agency jou helpen?

Ons team heeft jarenlange ervaring in verschillende online marketing disciplines. Ook met het schrijven van waardevolle content, helpen we je met plezier verder. Je kan op deze pagina alles lezen over onze SEO Marketing diensten.

Als je liever direct verder geholpen wordt met het juiste advies, plan dan een GRATIS en volledig vrijblijvende Strategie Sessie in.